Chris Imler
EN – Chris Imler likes to play drums standing up. He‘s the dandy with the killer offbeat, or, as one major German newspaper once put it, the „Grandseigneur of the Berlin Underground“. He has been making his mark on countless Berlin musical affairs since long before the fall of the Berlin Wall, with The Golden Showers, Peaches, Oum Shatt, Driver &Driver, Die Türen, Jens Friebe, to name but a few. He has also been perfoming across Europe as a solo artist for the past decade.
In his latest album „Operation Schönheit“ (German for „Operation Beauty“), he has recorded his most, well, beautiful album to date. Benedikt Frey’s warm production subverts its own beauty with a multitude of clanking and ingling synth sounds, making the work very much about the cosmetic surgery it performs on itself. It’s all in the tradition of the more experimental and electronic side of post-punk in which Imler and his unique groove are rooted. It doesn’t take insider knowledge of Berlin’s post-punk underground to realise that that Imler groove consists of rhythm that sings, vocals that dance and a look that fits.
In his latest album „Operation Schönheit“ (German for „Operation Beauty“), he has recorded his most, well, beautiful album to date. Benedikt Frey’s warm production subverts its own beauty with a multitude of clanking and ingling synth sounds, making the work very much about the cosmetic surgery it performs on itself. It’s all in the tradition of the more experimental and electronic side of post-punk in which Imler and his unique groove are rooted. It doesn’t take insider knowledge of Berlin’s post-punk underground to realise that that Imler groove consists of rhythm that sings, vocals that dance and a look that fits.
DE – Chris Imler, stehender Schlagzeuger, Dandy mit Offbeat und „Grandseigneur des Berliner Undergrounds“ (taz), akzentuierte seit lang vor Mauerfall unzählige Berliner Musikangelegenheiten (The Golden Showers, Die Türen, Peaches, Jens Friebe, Oum Shatt, Driver&Driver u.v.m.) und bespielt seit einem Jahrzehnt als Solo-Künstler die Bühnen Europas. Mit „Operation Schönheit“ (2022 via Fun In The Church/Bertus/Republic of Music) hat er sein bislang, nun ja, schönstes Album aufgenommen. Imler sagt Ja zur fröhlichen Zumutung, einer Haltung die „das Feuer bewahrt, statt die Asche anzubeten“ (G.Mahler)
Wie es sich für einen Avantgardisten gehört, ist die Person Chris Imlers integraler Bestandteil seines Werkes. Seine Aura changiert zwischen ewigem Straßenjungen und dubiosem Magier. Regelmässig tourend durch ganz Europa steht er für eine Sehnsucht nach einem kompromisslosen, glamourösen, verrückten, gleichzeitig aber auch irgendwie unverkorkstem, jedem Bullshit wachsam begegnendem Leben. Getragen von einer stets vorwärtstreibenden Rhythmik produziert Chris Imler mit ungewöhnlichen Beats und Samples Musik, die an DAF, Suicide oder den späten Brian Eno erinnern kann. Die Texte changieren zwischen Dada und intelligenter Gesellschaftskritik.
Wie es sich für einen Avantgardisten gehört, ist die Person Chris Imlers integraler Bestandteil seines Werkes. Seine Aura changiert zwischen ewigem Straßenjungen und dubiosem Magier. Regelmässig tourend durch ganz Europa steht er für eine Sehnsucht nach einem kompromisslosen, glamourösen, verrückten, gleichzeitig aber auch irgendwie unverkorkstem, jedem Bullshit wachsam begegnendem Leben. Getragen von einer stets vorwärtstreibenden Rhythmik produziert Chris Imler mit ungewöhnlichen Beats und Samples Musik, die an DAF, Suicide oder den späten Brian Eno erinnern kann. Die Texte changieren zwischen Dada und intelligenter Gesellschaftskritik.